استنشاق آب نمک

یک قاشق چای خوری سرخالی نمک دریا را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و وقتی گرمایش مناسب شد در هر دو سوراخ بینی آنرا استنشاق کنید یعنی از داخل بینی آب را به سمت حلق و دهان هدایت کنید تا از دهان خارج شود.

معمولاً انجام اینکار به صورت روزانه، توسط پزشک در درمان سینوزیت تجویز می گردد.

 

ادامه نوشته

زکام و نزله در فصول سرد

  


زکام و نزله در فصول سرد
NasalCatarrh , Coryza , PND

هر فصل از سال دارای ویژگی‌هایی است که با آگاهی از این خصوصیات می‌توان تدابیر مناسب حفظ سلامت را بکار گرفت و از بیماری‌های شایع در هر فصل ایمن بود.

ادامه نوشته

استفاده از عسل در عفونتهای گوش و حلق و بینی و بیماریهای زنان  

عسل جزو کم نظیر ترین ترکیبات خلقت است که مورد توجه طب جدید و قدیم و متخصصان تغذیه قرار گرفته است و در کلام وحی نیز به آن جایگاه ویژه ای اختصاص داده شده است .
هر روز صدها مقاله در شبکه جهانی اینترنت و مجلات و روزنامه ها راجع به این ماده حیاتبخش انتشار می یابد، عناوین ماده حیاتبخش، معجزه خلقت، شیرین ترین آنتی بیوتیک ، قویترین آنتی بیوتیک طبیعی، غذا و مائده آسمانی، داروی شفابخش و دهها عناوین دیگر برای آن به کار می رود. در آخرین کتاب آسمانی آمده است که قرآن، شفاست و نتیجه وحی به پیامبر اکرم و عسل شفاست و نتیجه وحی به زنبور عسل (و اوحی ربک الی النحل )

واژه شفا را قرآن کریم برای عسل و قرآن به کار برده  است که نشان از اهمیت و ارزش والای آن دارد و خالق انسان آنرا به عنوان شفابخش معرفی می کند که قرآن شفای روح است و عسل شفای جسم، فکر می کنم منبع اعلام خبر آنقدر بالا باشد که وزارت بهداشت و درمان، آنرا مورد مواخذه قرار ندهد یا به حضور و جوابگویی در مقابل کارمندان نظارت بر درمان، فرانخواند. گذشته از این اشاره وحیانی و مدارک آسمانی، ما به تحلیل دقیق علمی موضوع می پردازیم زیرا اعتقاد داریم که هر چه خداوند سبحان بگوید، عین حق است و هیچ خللی در کلام او نیست ( لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلقه )

ادامه نوشته

صدای بلند سلامت را تهدید می‌کند





صدای بلند و زیاد، سردرد، خستگی، بیماری‌های قلبی، اختلالات گوارشی، سقط جنین ، سرطان و اختلال خواب از جمله مهم‌ترین تاثیرات سوء صدا بر سلامت انسان هستند.
خسرو گورابی، ادیولوژیست (شنوایی سنج) در این مورد اظهار داشت:

"کم‌شنوایی تنها چیزی است که ما به عنوان تاثیر مخرب صدای بلند بر سلامت شنوایی با آن آشنا هستیم، در حالی که در جامعه صنعتی امروز که در آن معیار صدای مجاز و غیرمجاز تعریف درستی ندارد و محدودیتی برای صداهای بلند در محیط زندگی و کار رعایت نمی‌شود، تاثیرات روان‌شناختی و ارتباطی شامل افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، کاهش مهارت‌های اجتماعی، ناتوانی یادگیری، کاهش حافظه و همچنین کاهش مهارت‌های زبانی و گفتاری در کودکان همواره سلامت ما را تهدید می‌کنند."
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:
"صدا به عنوان دومین آلوده کننده محیط زیست پس از آلودگی هوا ، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، در حالی که برخی تاثیرات مخرب صدای بلند به صورت پایدار و برای همیشه با فرد بیمار باقی خواهند ماند.

برای جلوگیری از ابتلا به معلولیت‌های ناشی از صدای بلند لازم است صداهای موجود در محیط زندگی و کار مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرند. در مرحله دوم راهکارهای مناسبی جهت کاهش صدا استفاده شوند و در نهایت با استفاده از تجهیزات حفاظتی فردی از تاثیرات مخرب صدای بلند که عموما فرد را دچار کم شنوایی‌های پایدار می‌کند، پیشگیری کرد."

sourse:mazajha

لوزه و عمل جراحی آن

جراحي براي برداشتن لوزه ها شايعترين عمل جراحي كودكان است . لوزه ها قسمتي از بافت ايمني بدن هستند .  وجود لوزه ها از زمان تولد تا حدود شش ماهگي ضروري است . در شش ماهگي سيستم ايمني بدن آنچنان گسترش يافته است كه بودن يا نبودن لوزه مثل برداشتن سطل آبي از يك درياي بزرگ است . برخورد عوامل ميكروبي ومحرك به سلولهاي ايمني موجود در لوزه باعث بزرگ شدن لوزه ها مي شود و بزرگي لوزه هاي كامي ( كه از طريق دهان قابل رويت هستند ) و لوزه سوم ( كه در خلف بيني واقع شده ) باعث مشكلات متعددي ميشود. از جمله:

1 - بزرگي لوزه ها باعث ميشود تنفس فرد دهاني شود يعني نتواند از بيني نفس بكشد.و اين امر خود باعث خرخر شبانه و تغيير حالت استخوان فك ها مي شود. ضمناً هوا بجاي اينكه از بيني عبور كرده گرم و مرطوب و تميز شده و به حلق برسد، مستقيماً به حلق رسيده و باعث تحريك مزمن گلو مي گردد.

2 - بزرگي لوزه ها مي تواند باعث عفونت هاي مكرر گوش مياني و سينوس ها گردد.

3 - بزرگي لوزه ها مانع تغذيه مناسب كودك و همينطور اكسيژن رساني مي شود واين دو عامل خود باعث ميشوند كه رشد فيزيكي كودك با مشكل مواجه شود .

4 - گاهي اوقات لوزه ها مكرراً دچار عفونت چركي مي شوند كه البته در چنين حالتي ممكن است بدنبال عفونت هاي چركي مكرر اندازه لوزه ها حتي از حالت معمول هم كوچكتر شود اما جداي از اندازه آنهاچون بعنوان كانون عفونت عمل مي كنند مضر مي باشند.

5 - بزرگي لوزه ها بخصوص لوزه سوم مي تواند باعث تجمع مايع در پشت پرده گوش ها شود كه اين امر به نوبه خود مي تواند مشكلاتي را براي كودك ايجاد كند.

نكاتي كه بايد بدانيد

1 بيمارتا شش ساعت بعد از عمل از خوردن و آشاميدن اجتناب نمايد .

2 رژيم غذايي تا 10 روز بعد از عمل بايد هم نرم و هم سرد باشد. به عبارت ساده تر غذاهاي سفت يا داغ ممنوع است .

3 بيمارممكن است روز دوم تا 5/38 درجه تب كند . اين امر طبيعي است .

4 بيمار بعد از عمل به دليل درد مختصري كه شايد هنگام بلع داشته باشد ممكن است كمتر غذا بخورد . لازم است بدانيد غذاخوردن باعث مي شود زخم سريعتر التيام پيدا كند . لذا بيمار رابه غذا خوردن تشويق نماييد .

5 بعد از عمل ، بخصوص روزهاي پنجم و ششم ممكن است بيماركمي گوش درد داشته باشد كه ناشي از حس دهي مشترك گوش وحلق است وارتباطي به خود گوش ندارد .

6 از روز دوم به بعد در محل لوزه ها يك قشر خاكستري ايجاد ميشود . اين قشر خاكستري لخته فيبرين است و قسمتي از روند التيامي است. كساني كه به اين مسئله آگاه نباشند ممكن است به غلط آنرا چرك بپندارند .

7 بوي بد دهان تا چند روز بعد از عمل طبيعي است و بدليل چرك كردن محل عمل نيست .

کلیات طب

: سلامت گوش با روغن زیتون                      

سالی دو مرتبه، هر شش ماه یک بار، دو تا سه قطره روغن زیتون را داخل هر یک از گوش ها بچکانید و ده دقیقه هم به همان طرف بخوابید تا روغن به تدریج به داخل گوش راه پیدا کند. با راه یافتن قطرات روغن به فضای داخلی گوش به تدریج تمام مواد زاید همچنین  خشکی و چسبندگی هایی که به علت وجود واکس گوش پدید می آید،به صورت کامل از گوش ها خارج می شود.

این کار را به مدت یک هفته تکرار کنید.در پایان این مدت شما خواهید دید که چیز هایی از گوشتان خارج خواهد شد که باورش برایتان کمی سخت است،امتحان کنید...

sourse:www.ravazadeh.com

درمان قطعی و سریع سینوزیت

همان گونه که می دانیم سیبری یکی از مناطق سرد زمین است که نزدیک قطب شمال قرار دارد در این منطقه به علت سرمای شدید هوا مردم به طور مداوم به سینوزیت دجچار می شوند. مردم این ناحیه از کره زمین برای درمان سینوزیت یک روش درمان قطعی و سریع را ابداع کرده اند که بسیار مجرب است، بدین صورت که تخم مرغ را آب پز کرده و پوست آن را می گیرند و به همان صورت داغ تخم مرغ را روی یک طرف صورت گودی مابین بینی و چشم(محل سینوس ها) می گذارند تا این که دیگر گرمای تخم مرغ را نتوانند تحمل کنند،

بلافاصله تخم مرغ را روی طرف دیگر صورت قرار می دهند تا زمانی که تحمل گرما برایشان سخت شود. این عمل را تا زمانی که تخم مرغ گرمای خود را از دست می هد تکرار می نمایند که معمولا 5 تا 6 دقیقه به درازا می کشد. شما حتی می توانید تخم مرغ را دوباره در آب جوش بیندازید و دوباره این عمل را تکرار کنید. توجه داشته باشید هرچه مدت زمان ماندن تخم مرغ در محل بیشتر باشد برای درمان بهتر است به شرطی که پوست صورت آسیبی نبیند. شما پس از 20 دقیقه از پایان کار خواهید دید که از مغز سر شما چیزهایی به حرکت در می آید و سینوس های شما به طور کامل باز می شوند.

sourse:www.ravazadeh.com

قطره های سه گانه

قطره های سه گانه ذیل که به ترتیب بعد از پایان اولی بعدی را شروع می کنید را داخل گوش بریزید.

1-    7 شب اول، هر شب 2 قطره، روغن زیتون بریزید.
2-   5 شب دوم، هر شب 2 قطره، عسل بریزید.
3-   3 شب سوم، هر شب 2 قطره، سرکه طبیعی بریزید.

موارد درمانی :
-    عفونت های گوش
-    کاهش حدت شنوایی

تذکر :
برای کودکان و نوزادانی که گوش آنها چرک کرده می توانید این دستور را استفاده کنید ولی تعداد قطره ها را از دو قطره به یک قطره و تعداد شبهایی که این کار را انجام می دهید کاهش دهید.

sourse:www.ravazadeh.com

خاصیت برخی گیاهان دارویی؛اکالیپتوس

يكی از گونه‌های گياهی با خواصی معجزه‌آسای درمانی در جنوب كشور است كه به وفور در جزيره كيش ديده می‌شود. اين گياه خواصی كم‌نظير، كاربردهای زيادی در داروسازی دارد و می‌تواند در بيمار‌ی‌های مختلفی از جمله دردهای رماتيسمی، برونشيت يا اختناق بينی، خونريزی ادرار، اسهال خونی مؤثر باشد.

از اين گياه كه نزديك به 600 گونه مختلف دارد در سه گروه دارويی، اسانس‌های صنعتی و اسانس‌های معطر، استفاده مي‌شود.

و در پاستيل‌ها و قرص‌های مكيدنی نيز كاربرد دارد. همچنين متروپلين موجود در اكاليپتوس كه هم اينک دانشمندان روی آن تحقيق می‌كنند می‌تواند در كاهش قندخون مؤثر باشد و ماده اكاليپتوس موجود در گياه اهميت ويژه‌ای به آن داده و باعث شده هيچ نوع حشره‌ای در اطراف آن يافت نشود. با توجه به اين كه در اكاليپتوس ماده‌ای به نام سيترونولول، آرامش اعصاب و شل كنندگی عضلات را سبب می شود، تنها عيبي كه باعث صنعتي نشدن اكاليپتوس شده لطافت و تردي خاص و به تبع آن شكنندگي گياه است.

اين گياه هميشه سبز، دارای برگ‌های معطر و گل‌های زرد تا سفيد است كه در فصل بهار ظاهر می‌شود
سایت سینای سلامت: www.ravazadeh.com

بهداشت گوش و حلق و بینی

اقدامات پيشگيرانه و درمانی گوش و حلق و بينی:
1- استنشاق (مخصوصاً گل نرگس) 2- خودداری از درمان زكام 3- عطسه (با مصرف انفيه) 4- استشمام بوی اسفند و كندر 5- مصرف مداوم عطر گل محمدی و گلاب 6- بوييدن به 7- استماع موسيقی.

sorce: www.ravazadeh.com