رژیم درمانی

رژیم های غذایی مطمئن و سالم

رژیم درمانی

رژیم های غذایی مطمئن و سالم

پسته وزنان

جام جم آنلاین: پسته سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و برای معالجه بند آوردن خون و بیماری های زنان بسیار مفید است. به نوشته عرب آنلاین دکتر احمد مطران متخصص غدد و بیماری های داخلی گفت: پسته از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است و برای جلوگیری از تشمع کبد تقویت حافظه و از بین بردن سرفه مزمن خیلی مفید است.

وی افزود: پسته دارای ویتامین های ای و بی 2 و بی 1 و سرشار از مواد غذایی مثل کلسیم آهن و منگنز است.

 پزشکان همواره این میوه را دارای فواید بسیاری می دانستند و می گفتند: پسته به دلیل روغنی بودن خشکی کبد را از بین می برد و برای معده نیز مفید است.



سایت رسمی دکتر روازاده

طرز تهیه کوکوی سبزی

انواع کوکو
برای تهیه انواع کوکو باید به چند نکته مهم توجه کنیم نخست اینکه روغن را باید کاملا داغ کنیم و سپس مایه را در آن بریزیم. حرارت را باید ملایم کنیم تا مایه کاملاً بسته شود آنگاه آن را به هر شکلی که بخواهیم ببریم و بر می گردانیم تا روی دیگر آن نیز سرخ شود.

کوکوی سبزی
1-   سبزی (تره – جعفری – شوید – گشنیز – پیازچه – سیر تازه) یک کیلو
2-    تخم مرغ محلی 5 تا 6 عدد
3-    زرشک در صورت تمایل 1 تا 2 قاشق سوپخوری
4-   گردوی خرد کرده 1 قاشق غذاخوری
5-   روغن کنجد 150 گرم
6-   نمک و فلفل زردچوبه به مقدار کافی
سبزی را خرد کرده و داخل کاسه ای می ریزیم تخم مرغها را در در آن شکسته نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کرده و خوب هم می زنیم زرشک و گردوی خرد کرده را به مایه اضافه کرده و مجددا هم می زنیم بطوریکه مایه کف کند.
روغن را خوب داغ می کنیم  مایه را داخل روغن می ریزیم و روی مایه را با پشت قاشق صاف می کنیم و در آنرا می گذاریم و حرارت را ملایم می کنیم. تا مایه کاملا بسته شودو بعد آن را به هر شکلی بخواهیم می بریم و بر می گردانیم تا روی دیگر آن نیز سرخ شود.

کوکوی تره
این کوکوهمانند کوکو سبزی تهیه می شود فقط به جای انواع سبزی از یک کیلو تره استفاده می کنیم.

آشپزخانه سینای سلامت

مواردی در مورد چاقی

1ـ چاقی یک بیماری مزمن است و مثل هر بیماری مزمن دیگری  درمان آن نیاز به زمان دارد.   

2ـ هرگز در درمان چاقی خود از دارو استفاده نکنید، چرا که دارو غذا نیست و در هر حال دارای عوارضی می‌باشد.

3ـ در درمان چاقی خود هیچگاه عجله نداشته باشید، یادتان باشد که رژیم غذایی با کاهش وزن تدریجی علاوه بر اینکه قابل تحملتر است، عوارضی نداشته، تقریباً غیر قابل بازگشت می‌باشد.

4ـ چاقی با بسیاری از بیماریها چه مستقیم و چه غیرمستقیم ارتباط دارد مانند: هیپرتانسیون (افزایش فشار خون)، آترواسکلروز (سخت‌شدن جدار رگها)، بیماریهای کبدی و صفراوی (بیشتر سنگ کیسة صفرا)، آرتریت‌ها از جمله آرتروز (استخوانهای هر شخص برای وزن سلامت او طراحی شده است)، اختلالات تنفسی، نقرس، واریس، نازایی، مسمومیت حاملگی، هیرسوتیسم (پرمویی زنان)، چربی بالای خون، فتق و از همه مهمتر احساس محرومیت اجتماعی و حقارت (البته در چاقیهای شدید)

5ـ چاقی باعث کاهش عمر می‌شود، بطوریکه شرکت بیمة عمر متروپولیتن آمریکا به ازای هر اینچ (5/2سانتیمتر) دور شکم بزرگتر از دور سینه دو سال و به ازاء هر چهار کیلوگرم اضافه وزن یک سال کاهش عمر درنظر می‌گیرد.

6ـ در درمان برخی از بیماریها قبل از مصرف دارو رژیم غذایی داده می‌شود و چه بسا با رعایت رژیم غذایی نیازی به مصرف دارو نباشد. از جملة این بیماریها می‌توان از: افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی خون نام برد.

7ـ علل چاقی : الف) فشارهای درونی، استرسها و افسردگیها

ب) ثانویه به بیماریهایی ازقبیل : هیپوتیروئیدیسم (کم‌کاری تیروئید)، اختلالات هیپوتالاموس و

ج) مصرف بعضی داروها مثل داروهای ضد بارداری، ضدافسردگی و ضداضطراب و کورتون‌ها

د) اختلال تغذیه‌ای (دریافت بیشتر انرژی و کمی فعالیت)

ه) ژنتیک: 30% علت چاقیها را شامل می‌شود.

از تمامی این عوامل اختلال تغذیه‌ای و یا اگر بهتر گفته شود عادات بد غذایی از همه مهمتر است، بطوریکه اگر شخصی علاوه بر نیاز روزانه‌اش هر روز یک نان سوخاری (که بسیار کالری کمی دارد) اضافه بخورد، بعد از 20 سال پانزده کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا خواهد کرد

www.ravazadeh.com

آیا می دانید که سوخت چراغ عمر شما چیست و چگونه باید آنرا مدیریت

وقتی خداوند متعال بشر را خلق می کند، از همان بدو تولد ودیعه ای به نام حرارت غریزی را به انسان عطا می کند و آن را سرمایه حیات بشر در دنیا قرار می دهد و همان گونه که یک چراغ روغنی برای روشن ماندن نیاز به روغن دارد، انسان نیز برای ادامه حیات، نیاز به این حرارت دارد که به عنوان سوخت چراغ عمر هر فرد می باشد و به هر کسی قدر معلومی از آن ارزانی شده است و همان گونه که اگر صاحب چراغ روغنی، فیتیله آن را بالا بکشد باعث می شود سوخت چراغ به سرعت تمام گردد و چراغ خاموش شود. انسان نیز باید این حرارت را با تدبیر به بهترین حالت خرج نماید.


ورزش های سنگین نه تنها هیچ ارزش درمانی ندارند، بلکه یک نوع خودکشی محسوب می شوند و وقتی فردی چندین سال ورزش سنگین می کند عملاً فیتیله چراغ عمر خود را بالا کشیده و حاصل آن نور خیره کننده ای است که در ظاهر همگان را به حیرت درآورده است و اندام، قدرت و توان آن شخص مورد تحسین دیگران قرار می گیرد ولی اگر این شخص در سن 35 سالگی سکته کرد از لحاظ طب سنتی هیچ جای تعجبی نیست، چرا که خودش باعث شده است تا سوخت چراغ عمرش یعنی حرارت غریزی اش با سرعت زیاد به اتمام برسد.
اگر این حرارت تمام شد قوه حیوانی، قوه طبیعی و قوه نفسانی دیگر در کالبد تن نمی مانند و همه با هم می روند (خروج روح از بدن) .
اگر قوه حیوانی (روح حیوانی) فردی از کالبد تن او بیرون برود، به اصطلاح طب امروزی فرد دچار ایست قلبی می شود، اگر کار قوه نفسانی (روح نفسانی) شدیداً مختل بشود، منجر به مرگ مغزی می شود و اگر مثلاً کبد از کار بیافتد، قوه طبیعی (روح طبیعی) از بین می رود.
وقتی یک خواننده غربی در حین اجرای یک برنامه سرشار از شور و حرارت ناشی از موسیقی های جاز، رپ و... و مصرف مواد مهیج دارای ترکیبات آمفتامین می میرد، جای تعجب نیست چرا که این گونه موسیقی ها مخرب اعصابند و حرارت غریزی را هدر می دهند و قوه نفسانی از کالبد تن بیرون می رود.
همچنین فوتبالیستی که در حین بازی می میرد، قوه حیوانی او از تنش بیرون می رود. وقتی کسی از فرط هیجان و شادی، ذوق مرگ می شود ؛یعنی هیجان زیاد باعث شده که روح حیوانی وی از قلبش خارج شود و حرارت غریزی او سرد شود. به خاطر همین امر است که افراد اهل امساک مانند برخی از علما به سنین بالای 100 سالگی می رسند، چون لذت هایشان، هیجاناتشان، لذت خوردن، لذت جنسی و تمام لذایدشان تحت یک تدبیر و انظباطی خاص مدیریت می شود و فیتیله چراغ عمرشان معتدل روشن است.
طب سنتی در خصوص این گونه مرگ های ناگهانی، چنین دلایلی را دارد و ارتباط کاملاً تعریف شده ای را بین تن مادی  با قوا و ارواح غیر مادی بدن می داند، ولی طب جدید در تحلیل این گونه مسائل در سکوت و ابهام فرو رفته است.
طب هندی، یونانی و چینی نیز مضامین و مفاهیم شبیه مفاهیم طب سنتی ایرانی را دارند.


منبع:www.ravazadeh.com 

ـ علل لاغری :

الف) فشارهای درونی، استرسها و افسردگیها

ب) ثانویه به بیماریهایی ازقبیل : هیپرتیروئیدیسم (پر‌کاری تیروئید)، دیابت (بیماری قند خون بالا)، بیماری‌های انگلی،

بیماری‌های گوارشی و

ج) اختلال تغذیه‌ای (دریافت کم کالری و زیادی فعالیت)

د) ژنتیک

درمانهای لاغری به دو دسته دارویی و رژیم درمانی تقسیم میشوند

الف) درمان دارویی

ـ داروهای اشتهاآور: این داروها با افزایش اشتها سبب بیشتر خوردن شده، دریافت انرژی توسط بدن را افزایش می‌دهند. سردستة این داروها که در ایران بسیار استفاده می‌شود، سیپروهپتادین می‌باشد. علاوه بر این داروهای تقویتی مثل ویتامین‌ها همچنین عناصر کمیاب مثل روی نیز کاربرد دارند. تمامی این داروها زمانی مؤثرند که شخص از هر نظر سالم باشد

ـ داروهایی که با احتباس نمک و بدنبال آن آب باعث افزایش وزن می‌شوند: از این گروه دارو می‌توان از کورتون‌ها نام برد. این داروها با احتباس آب و نمک باعث عوارض زیادی برای بدن شده علاوه بر این عوارض گوارشی، استخوانی و دیگری نیز دارند

ـ داروهایی که با کاهش متابولیسم بدن باعث افزایش وزن می‌شوند: این داروها به صورت کاذب کم‌کاری تیرویید ایجاد کرده، با کاهش متابولیسم بدن سبب افزایش وزن می‌شوند. این گروه نیز با توجه به برهم‌زدن نظم طبیعی بدن باعث ایجاد عوارض می‌شوند

ب) رژیم‌درمانی

ـ ارائة برنامة کامل و علمی از نظر علم تغذیه: اگر شخص کاملاً از نظر بیماری‌های عامل لاغری بررسی شده و در حال سلامت باشد، با استفاده از یک رژیم استاندارد که تمام مسائل تغذیه‌ای در آن رعایت شده باشد قادر به افزایش وزن خواهد بود

ـ با توجه به موارد فوق بهترین و سالمترین راه حل ارائه‌شده در مورد درمان لاغری این موارد می‌باشد

الف) رژیم غذایی صحیح

ب) ورزش مناسب و کافی

ـ در هر رژیم غذایی صحیح باید این گروههای غذایی وجود داشته باشد

شیر و لبنیات، حبوبات و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت

رژیم غذایی باید:

ـ تأمین کنندة انرژی مورد نیاز روزانه باشد

ـ تأمین کنندة ریزمغزیها باشد (موادی که به مقدار بسیار کم باید در غذا وجود داشته باشد

ـ بر اساس فرهنگ غذایی ایرانی باشد

ـ تنوع لازم را داشته باشد

سایت دکتر روازاده

عیدانه

سال جدید بر شما مبارک.

سینای سلامت: www.ravazadeh.com

طرز تهیه آش انار

مواد لازم:
برنج یک پیمانه(200)گرم، سبزی آش (گزنه، تره ، جعفری، گشنیز و نعناع) یک کیلو، لپه 2 تا 3 قاشق سوپخوری ( پیمانه)، پیاز سرخ کرده 3 تا 4 قاشق سوپ خوری، گوشت چرخ کرده گوسفندی 300 گرم، انار 2 کیلو (یا رب انار یک لیوان)، گلپر یک تا دو قاشق سوپ خوری، روغن کنجد 2 تا 3 قاشق سوپ خوری، نمک و فلفل به مقدار کافی

 

طرز تهیه:
لپه و پیاز سرخ کرده (با روغن کنجد)و 4 تا 5 لیوان آب (آب چشمه) را در قابلمه مسی می ریزیم و روی آتش ملایم می گذاریم. کمی نمک (نمک دریا) و فلفل می‌ریزیم تا لپه کمی بپزد. بعد برنج را به دقت می شوییم و داخل لپه می ریزیم، می گذاریم برنج کاملاً بپزد و گوشت چرخ کرده را با یکی دوعدد پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل مخلوط می کنیم و کوفته های کوچک درست می نماییم. بعد کوفته‌ها را داخل آش می ریزیم. سبزی را نیز تمیز می نماییم می شوییم و خرد می کنیم به مایه آش اضافه می کنیم و می گذاریم آهسته بجوشد. باید برنج آش کاملاً بپزد و لعاب بیاندازد تا جا بیافتد. آب انار را می گیریم و داخل آش می ریزیم. در آخر کار گلپر را به آش اضافه می کنیم و آش را در ظرف می ریزیم و کمی نعناع داغ روی آن می ریزیم.


آش آب غوره:

این آش مانند آش انار تهیه می شود و چاشنی آن آب غوره است. می توان به جای کوفته ریزه یک جوجه خروس یا ماهیچه را بپزیم و استخوان های آن را بگیریم و گوشت آن را کوبیده یا ریش ریش کرده و به آش اضافه کنیم.

سینای سلامتwww.ravazadeh.com

عمل جراحی کوچک کردن معده (بای پس معده) و عوارض خطرناک آن

عمل جراحی کوچک کردن معده (بای پس معده)یک عمل جراحی سنگین و طولانی است که طی پنج ساعت بیهوشی انجام می شود. در این عمل حجم معده را کوچک می کنند تا افرادی که به دلیل پرخوری، معده گشاد دارند، به دلیل زودتر متسع شدن دیواره معده، زودتر احساس سیری کنند و دست از غذا خوردن بکشند؛ چراکه مهمترین مکانیزم احساس سیری، پیام های مخابره شده از دیواره متسع معده بر اثر غذا خوردن است که به مرکز سیری در مغز مخابره می شود.
این عمل جراحی سنگین مانند هر جراحی دیگری عوارض بی هوشی، خونریزی، عفونت و حتی مرگ و میر را می تواند به دنبال داشته باشد.

 

افرادی که دچار پر خوری بوده و مدام در حال خوردن هستند و به سراغ چنین عمل های خطرناکی می روند، معده هایشان سرد است که به این افراد توصیه می شود به جای عمل جراحی و پرداخت هزینه هنگفت آن و آسیب رساندن به بدن خود، معده خود را گرم کنند تا کمتر دچار دل ضعفه و احساس گرسنگی شوند. شربت زنجبیل و عسل میل نمایند و صبحانه پختنی و مفصل (مثل انواع آش ها، حلیم و کله پاچه) بخورند، اما نهار نخورند تا حجم معده آنان کم شود.
نهار در اسلام نیز جایگاهی نداشته است و از زمان حکومت امویان در امت اسلام باب شده است. مسلمانان از آغاز تنها دو وعده غذا در طول روز می خوردند.

اشتهای کاذب می تواند به علت سودای زیادی هم باشد که از طحال به معده فرستاده می شود و معمولاً آدم های سودایی این گونه هستند. این افراد معمولاً با داروهای دفع سودا و فصد دست چپ، به حالت عادی باز می گردند و اشتهایشان کنترل می شود.

اقدامات پیشگیرانه در فصل سرما

هر فصل از سال، دارای ویژگی هایی می باشد که با آگاهی از خصوصیات آنها، می توان از فرصت های آن حداکثر استفاده را برد و با شناخت تهدیدها و انجام اقدامات مناسب پیشگیرانه و رعایت توصیه های بهداشتی، از بیماریها و مشکلات احتمالی آن، ایمن باشیم.
با فرا رسیدن فصل سرما با توجه به این که:
-    در فصول پاییز و زمستان، هوا سرد تر و روزها کوتاه تر می شوند.
-    مدت زمان تابش خورشید کم تر از دیگر فصول می باشد.

-    احساس افسرگی و دلگیری در فصل پاییز افزایش می یابد و افراد افسرده بیش از سایر فصول سال دچار عود علایم افسردگی می شوند.

-    طبیعت پاییز، سودازاست و خلط سودا در پاییز و خلط بلغم در زمستان بیش از سایر اخلاط می توانند بسته به شرایط افراد در آنها غلبه پیدا کنند.

انجام موارد ذیل، توصیه می گردد:

-    گرم نگه داشتن سر به شکل گذاشتن کلاه و بستن سر، مخصوصاً موقع خواب.

- پوشیدن لباس پوشیده ولو که احساس سردی نکنید، چرا که باد پاییزی مضر است و باید بدن را از آن دور کرد (گفت پیغمبر به اصحاب کبار تن بپوشانید از باد خزان)

-    انجام حجامت عام به عنوان اقدامی پیشگیرانه در نیمه دوم ماه های قمری در فصل پاییز. (اصولاً در محدوده زمانی روزهای هفدهم هر ماه قمری تا بیست و هفتم هر ماه، انجام حجامت بهتر است.)

-    اجتناب از خوردن غذاهای با طبع سرد، خصوصاً در وعده شام.
-    اجتناب از خوردن خوراکی های با طبع سرد، در مهمانی های شبانه و شب نشینی ها و استفاده از خشکبار گرم به جای هرگونه پذیرایی و تنقلات.
- اجتناب از خوردن هندوانه که دارای طبع سرد و تر هست و مخصوص این فصول نمی باشد. (نارنگی، پرتقال و انار را می توانید در صورتیکه که شیرین هستند میل کنید)
-    خوردن انواع آش های سنتی مناسب فصل سرما (در قسمت آشپزخانه سینای سلامت به زودی یک نمونه از آش مناسب برای سرماخوردگی درج خواهد شد).
-    استفاده فراوان از دم نوشهای افتیمون و استخدوس.
-    خوردن زعفران همراه برنج (هنگامی که در وعده غذایی برنج نیز باشد).

-    استفاده بیشتر از نور خورشید، در ساعات محدودی که امکان استفاده از نور خورشید هست.

به میوه بهشتی

امام باقر می فرمایند: میوه به غبار اندوه را از خاطر محو می کند، آنچنان که انگشتان شما چکه های عرق را از پیشانی شما می سترد.

میوه به جلا دهنده قلب می باشد.

دهان شما را پر از گوشت و قلب شما را لبریز از شهامت و چشمان شما را مالامال مناعت خواهد ساخت.

اعصاب را تقویت می نماید.

اشتها آور می باشد.

آثار مخرب سیگار

سیگار آثار مخربی از خود به جای خواهد گذاشت که برای رفع این اثرات زمان زیادی باید صرف شود. 

 نیکوتین: باعث افزایش ضربان قلب ٬ کاهش اشتها می شود٬ در مقادیر بالاتر اثرات خواب آور دارد. 

نیکوتین اعتیاد آور بوده و علایم ترک آن شامل ٬ تحریک پذیری٬ اضطراب٬ خواب آلودگی٬ افسردگی٬ کاهش تمرکز٬ گرسنگی٬ سرگیجه  و و لع جهت مصرف مجدد سیگار می توان نام برد. 

 

منواکسید کربن: گازی سمی باعث کاهش اکسیژن خون و مانع از کارایی موثر می شوذ. 

تار : حدود۷۰٪‌به هنگام استنشاق وارد ریه شده ورسوب می کند و در طول مجاری تنفسی تخریب به بار می آورد.

ناباروری

دلایل برای  ایجاد ناباروری در زنان و  مردان وجود دارد . 

خوشبختانه با پیشرفت علم واستفاده ازمنابع اطلاعاتی حکما و اطباء پیشین امروز این بیماری در حدود ۹۸ درصد قابل درمان خواهد بود. 

عوامل روحی نیز در ایجاد ناباروی تاثیر بسزایی دارند.   

بالا رفتن سن ازدواج نیز از یکی از عوامل خواهد بود.  

برای درمان این بیماری یک پروسه باید طی شود  کهشامل تشخیص بیماری ودرمان آن خواهد بود. 

ویک گروه از بهترین پزشکان باید تلاش کنند تا به بهترین نحو درمان شود. 

کلامی از رسول اکرم

پیامبرخدا صلی الله علیه واله: هر کس غذایی را که بیمار هوس کرده است، به او برساند، خداوند، از میوه های بهشتی به او خواهد خوراند. (المعجم الکبیر:ج6 ص 241 ح6107)

لیموترش

دارای خواص اسیدی و  ویتامین ث می باشد.

برای درمان گلو درد بهترین دارو است.آن را غرغره کنید تا گلو درد برطرف شود.

برای گرفتگی صدا وزکام چند قطره از آن را در بینی بچکانید.

برا رفع ورم معده با پوست له شود و با آب وعسل یک ساعت قبل از خواب میل شود.

وقتی دچار خونریزی بینی به صورت مکرر می شوید چند قطره داخل بینی بچکانید.

برای از بین بردن لک صورت آب لیمو را با نمک مصرف کنید تا جوشهای شما از بین برود.

مواردی که برای چشم مفید است.

سر را در آب شیرین و صاف فرو بردن و چشم را در آن باز نگه دارید.

سرمه کشیدن

در هنگام وضو آب صورت داخل چشم برود زیر اآب وضو باعث افزایش نور چشم می شود.

حفظ محیط چشم با شستشو مناسب

قبل از خواب بینی را با آب سدر بشوئید.

اگر مدتی پی درپی یک گرم آمله کوبیده در عسل حل کرده میل نمایید قوت چشم زیاد می گردد.

رفع چاقی شکم

برگرفته از سئوالات وپرسش های سایت دکتر حسین روازاده 

1- پرسش: مدتی است که از چاقی بخصوص شکم و پهلو رنج میبرم با توجه به دستورات اقای دکتر روغن و اب اشامیدنی را سالم کردم- خوردن برنج را قطع کردم-ظهر غذا نمیخورم-صبح و شب هم غذا پختنی میخورم. با این وجود سایر نقاط بدن لاغر شده اما در شکم و پهلو اصلا تاثیری نداشته خواهش میکنم بگویید چه کنم.

پاسخ: گذاشتن اتوی داغ از روی لباس بر روی شکم نیز توصیه می گردد. 

2- پرسش: برای رفع چربیهای زائد جمع شده در یک نقطه مثلا شکم یا سایر نقاط بدن که تناسب اندام را از بین می برد چه رژیم غذایی را توصیه می کنید؟

پاسخ : از روغنهای خوب (کنجد، زیتون یا دنبه) استفاده کنید. حدود 40 تا دو ماه ناشتا سرکه خانگی رقیق شده را  میل نمایند و گذاشتن اتوی داغ از روی لباس بر روی شکم توصیه می گردد.
ضمناً مواردی که برای رژیم لاغری قبلاً در سوالات بیان شده است را  رعایت نمایید. 

3-پرسش: برای رفع چربیهای زائد جمع شده در یک نقطه مثلا شکم یا سایر نقاط بدن که تناسب اندام را از بین می برد چه رژیم غذایی را توصیه می کنید؟

پاسخ : از روغنهای خوب (کنجد، زیتون یا دنبه) استفاده کنید. حدود 40 تا دو ماه ناشتا سرکه خانگی رقیق شده را  میل نمایند و گذاشتن اتوی داغ از روی لباس بر روی شکم توصیه می گردد.
ضمناً مواردی که برای رژیم لاغری قبلاً در سوالات بیان شده است را  رعایت نمایید. 

منبع:www.ravazadeh.com

رژیم غذایی

صبحانه: مهم ترین وعده غذایی است که باید در ساعات اولیه روز مصرف شود و هر چه به ظهر نزدیک‌تر شود اثر معکوس خواهد داشت، یعنی به جای این که با گرمی و تری خود باعث خون‌سازی شود، با سردی و خشکی باعث غلظت خون خواهد شد و از نظر نوع غذای مصرفی در وعده صبحانه، عسل یا مربا (خانگی)،خامه (محلی) و یا غذاهای پختنی مثل کله پاچه، حلیم، آش و عدسی پیشنهاد می‌شود.

نهار: بدترین وعده غذایی است که متأسفانه در حال حاضر فقط طبق عادت خورده می‌شود و همان طور که در بالا گفته شد باعث غلظت خون هم مییشود و پیشنهاد می‌شود که اگر هم

گرسنگی بر بدن عارض شد، در حد سد جوع یعنی فقط در حد رفع گرسنگی غذا صرف شود و نه بیشتر، اما در مورد نوع غذای ظهر بهتر است از مقداری سالاد و سیب‌زمینی و همین طور در روزهای دیگر هفته برای تنوع، ماست و در وعده ظهر ماست یا سالاد و سبزی حتماً گنجانده شود.در صورتی که مجبور به خوردن ناهار شدید، حتما بلافاصله پس از خوردن ناهار حداقل پانزده دقیقه دراز بکشید.
با توجه به تولید اخلاط فاسده در وعده ظهر از خوردن عدس‌پلو در ظهر به شدت پرهیز شود، اما در صورت مصرف، با سبزی فراوان و ماست و نعناع مصرف شود، تا اثر سوء آن را برطرف یا خنثی سازد.
متأسفانه تصور غلط در مورد عدس این است که چون اشک چشم را زیاد می‌کند پس زیاده‌روی در مصرف آن  اشکال ندارد که این مطلب شاید یکی از بی‌پایه‌ترین سخن ها در باب تعذیه باشد. متذکر می شویم کسانی که افسردگی دارند یا کمتر شاد هستند باید از خوردن عدس  اجتناب کنند.
شام: طبق احادیث و روایات از خوابیدن با شکم گرسنه باید پرهیز کرد، اما خوابیدن با شکم پر هم تقبیح شده و طالب سلامتی باید حتما بین شام خوردن و خواب سه ساعت فاصله قرار دهد. بنابراین حد وسط گرسنگی و سیری باید در وعده شام مراعات شود و از مصرف غذاهای همراه با نان (سفید) و برنج و در کل نشاسته‌ای باید پرهیز کرد. به طور کاملاً خلاصه مصرف دو سه عدد خرما برای شام کافی است و بد نیست بدانید که مصرف پنیر در شب، مزایای بیشتری از مصرف آن در روز دارد و از نان و پنیر و گردو می‌توان به عنوان یک وعده غذایی مناسب برای شام استفاده کرد. ضمن این که شوری پنیر برای دندان ها مفید بوده و برای سلامتی دهان و دندان و جلوگیری از بوی بد دهان مفید است. شام خوب و سنگین در سر شب اشکال ندارد، اما در حد سیر شدن نه پر شدن!
ممکن است گفته شود که مصرف مرتب نان و پنیر و گردو  در شب خسته کننده و خارج از تنوع و تحمل است. باید گفت: مصرف آن به صورت تکراری هیچ اشکالی ندارد. اگر مثلاً سه شب در هفته نان و پنیر و گردو مصرف شود. البته در فصل بهار و تابستان مصرف انگور و خربزه و هندوانه را هم می‌توان به نان و پنیر اضافه کرد و از یک غذای ساده و کامل لذت کافی را برد. قاعده کلی این است یک نوع مواد غذایی به طور متناوب مصرف نشود، بلکه حداقل یک روز در میان بین مصرف یک نوع غذا باید فاصله بیفتد.
بهترین ساعت برای صرف شام همان ساعات ابتدایی شب یا غروب است که هم مطابق با افطار ماه مبارک رمضان است و هم طبق حدیث «صُومُوا تَصِحّوا» یعنی روزه بگیرید تا سالم بمانید که برای سلامت جسم نیز بسیار مفید است.
اگر فردی خواهان سلامت جسم به همراه روح است باید بداند که تحمل مقدار کمی گرسنگی در روز هیچ ضربه‌ای به سلامتی او نمی‌زند و بیماری‌هایی مثل زخم معده و سوء هاضمه و... در اثر گرسنگی شدید نیست، بلکه دلایل دیگری دارد که از حوصله بحث خارج است.
غذاهای مناسب برای شام: همان برنج با خورشتی که هم با گوشت همراه باشد و هم مقداری آبکی باشد تا هم از خشکی برنج کاسته شود و هم از یبوست پرهیز شود. البته نکته مهم در مورد گوشت این است که تقسیم‌بندی گوشت‌ها به سفید و قرمز کاملاً اشتباه بوده و تقسیم‌بندی صحیح با توجه به گرمی و سردی گوشت است. با این حساب، گوشت گاو و گوساله ، مرغ و ماهی، سرد و گوشت شتر و گوسفند ، مرغابی و کبک و قرقاول و اردک گرم هستند. به طور کلی مصرف گوشت‌های سردی مثل گاو و گوساله اصلاً توصیه نمی‌شود، اما مثلاً مصرف مرغ که مزاج سرد دارد در ظهر تابستان آن هم در مناطق گرمسیری همچون اهواز و خوزستان بلامانع است. مصرف ماهی در مناطق ساحلی و دریایی مفید است، اما در غیر این مناطق بسیار مضر بوده و  علت بسیاری از نازایی‌ها را مصرف بی رویه این گونه گوشت‌هاست. در صورت خوردن ماهی، حتما باید بعد از آن از خرما به اندازه حداقل هفت عدد استفاده شود.
خداوند متعال تمام احتیاجات ضروری بدن را در محصولات و مواد  اطراف هر شهر و سرزمینی قرار داده و محصول هر شهری برای مردم همان مناطق مفید است.
اما بهترین غذای ایرانی، آبگوشت و تا حدودی خورشت قیمه با گوشت گوسفندی است که متأسفانه امروزه از آن غفلت می‌شود.
یکی دیگر از وعده‌های شام می‌تواند علاوه بر آبگوشت، مصرف سیراب و شیردان گوسفند باشد که شبیه آبگوشت پخته می‌شود و نیازی هم به نخود و سیب‌زمینی ندارد. در اینجا تعدادی خورشت مفید دیگر را علاوه بر این دو (آبگوشت و قیمه) معرفی می‌کنیم.
1- خورشت کرفس: به شرط آن که کرفس آن، آب پز بوده باشد و با گوشت گوسفند همراه باشد. در ضمن کرفس خاصیت ضد چربی نیز دارد.
2- خورشت کدو: قیمه بادمجان را باید با کدو پخت و مصرف کرد، چراکه اولاً خاصیت‌های کدو بر کسی پوشیده نیست در ضمن این که بادمجان هم مثل لوبیا از ارزش غذایی بسیار پایینی برخوردار است.
3- سوپ: که در فرهنگ ایرانی نام آن شورباست، در حال حاضر به آن به چشم پیش غذا یا غذای بیمار نگاه می‌شود، غافل از این که اگر لااقل هفته‌ای یک بار مصرف شود، هم معده سبک و سالمی خواهیم داشت و هم از خاصیت حبوباتی مثل لپه و عدس در سوپ بهره خواهیم برد.
در اینجا 5 غذا نام برده شد که به ترتیب عبارتند از:
1- آبگوشت 2- خورشت قیمه 3- خورشت کرفس 4- خورشت کدو 5- سوپ و خورشت هایی مثل فسنجان را می‌توان هر از چند گاهی با یکی از این وعده‌ها عوض کرد یا مابین این غذاها هر از چند گاهی مصرف نمود.
اما مصرف غذاهایی که ریشه ایرانی ندارند مثل ماکارانی آن هم اگر سبوسدار باشد، فقط به عنوان رفع هوس و هر ماهی یک بار پیشنهاد می‌شود نه بیشتر، آن هم در صورتی که از گوشت گوسفند به عنوان مواد آن استفاده شود.
غذایی مثل پیتزا در ابتدا در کشوری مثل ایتالیا به عنوان غذای فقرا ابداع شد و در حال حاضر پزشکان و کارشناسان اروپایی پیتزا را به علت فقر در تنوع غذایی مناسب و سالم، به عنوان بهانه‌ای برای مصرف سس ها توصیه می‌کنند و بس، یعنی از نظر خود آنان تنها ماده سالم پیتزا سس گوچه‌فرنگی است، در حالی که با جایگزین کردن گوشت گوسفند (چرخ کرده) با قارچ به جای سوسیس و کالباس و سیب‌زمینی آب‌پز به جای سرخ کرده بر روی نان سبوس دار آن هم بدون سرخ شدن نان (به صورت خام) می‌توان از غذایی سالم و مقوی بهره برد و آن را تبدیل به خوراکی کرد که هم می‌توان به صورت شام مصرف کرد و هم از مضرات پیتزا در امان بود.
پس یاد بگیریم ابتدای روز را با مصرف صبحانه آغاز کنیم که باید آبکی و آشی باشد یا حداقل با یک لیوان آب جوش ولرم با عسل میل شود و تا زمانی که گرسنه نشدیم (آن هم بسیار گرسنه نه مقداری گرسنگی) به سمت غذا نرویم.
خود را مقید به ساعت و وعده غذایی نکنیم و از روی میل غذا بخوریم نه از روی عادت.
یاد بگیریم که از ظرف غذای کوچک استفاده کنیم، چرا که از نظر روان‌شناسی اشتها را کمتر کرده و باعث می‌شود که کمتر میل به خوردن غذا داشته باشیم.
یاد بگیریم طبق فرامین و دستورات دینی و مذهبی غذا بخوریم، یعنی صرف غذا با ذکر بسم الله، ابتدای به خوردن با چشیدن مقداری نمک و ختم غذا به چشیدن مقدار کمی نمک و مصرف مقداری سکنجبین شربت شده، خصوصا پس از غداهای خشک و غیر آبکی. قابل ذکر است که جویدن هر لقمه 20 بار عامل سلامتی و بالاتر از آن هر چه به 40 نزدیک شود باعث لاغری در افراد چاق می شود. 
 
برگرفته شده از سایت سینای سلامت