X
تبلیغات
رایتل
سه‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1389

همان‌گونه که اشاره شد، کربوهیدرات‌ها فقط به مدت کوتاه در بدن قابل ذخیره هستند و افرادی که صبحانه میل نمی‌کنند دچار افت قندخون یا هیپوگلیسمی می‌شوند که از عوارض مهم آن کاهش قدرت یادگیری، ضعف حافظه و کاهش قدرت تمرکز است، البته عوارض عصبی دیگری مانند خستگی، سستی و بی‌حالی و بی‌میلی به کار و تحصیل نیز گریبان‌گیر فرد می‌شود. این عارضه برای همه افراد به خصوص کودکانی که در مرحله یادگیری هستند و فعالیت فکری شدید دارند می‌تواند بسیار زیان‌آور باشد. همچنین برای افرادی که کار فکری دارند مانند دانشجویان، اساتید دانشگاه و معلمان و دبیران، حسابداران و سایر افرادی که کار فکری می‌کنند و نیاز به تمرکز زیاد دارند. به گفته خانم بزرگمهر، افرادی که از رژیم‌های لاغری غلط نیز پیروی می‌کنند، احتمال دارد با کم‌هوشی
روبه‌رو شوند. زیرا برخی از افراد که تمایل به کاهش وزن دارند به طور خودسرانه از رژیم‌های لاغری غلط پیروی می‌کنند که یکی از انواع آن حذف کامل و یا محدود کردن شدید کربوهیدرات‌ها در برنامه غذایی روزانه است. به‌طوری‌ که حذف آن از برنامه غذایی و یا محدود کردن شدید آن، لطمات زیادی را به شخص وارد می‌سازد که یکی از اختلالات شایع آن، عوارض عصبی شدید، از جمله کاهش قدرت یادگیری، ضعف‌حافظه و عدم تمرکز است.

در اینجا ذکر دو نکته ضروری به نظر می‌رسد، اول اینکه از بین کربوهیدرات‌ها کدام یک از انواع آن بهتر است برای مصرف انتخاب شوند؟ پاسخ آن است که برای تامین انرژی از کربوهیدرات، بهتر است بیشتر از مواد غذایی نشاسته‌ای مانند نان، برنج، ماکارونی، گندم، جو و ذرت استفاده شود زیرا این مواد علاوه بر تامین انرژی نیاز به بسیار از ریزمغذی‌های ضروری را نیز برطرف می‌کنند. دوم اینکه مقدار مصرف کربوهیدرات‌ها اهمیت زیادی دارد. چنانچه در مصرف‌شان افراط شود موجب افزایش وزن و چاقی شده و به شکل‌ دیگری زیانبار خواهند بود. از این‌رو، انرژی حاصل از کربوهیدرات‌ها باید 45 تا 60 درصد کل کالری روزانه را به خود اختصاص دهد نه بیشتر.


هوش و با هوش